Ordremaler - tilpasset automatikk når man lagrer en ordre.
Når det kommer til denne butikker som driver med service og reparasjon er det noe vi kaller ordremaler som er hemmeligheten bak vår suksess.
Kort fortalt er det tilpasset automatikk som utføres hver gang man lagrer en ordre.
Det forklares enklest med et eksempel med et ganske enkelt oppsett, men man kan selvfølgelig gjøre det mer avansert med mer automatikk om man vil.
La oss si man er instrumentmaker og skal reparere en klarinett:
- Kunden kommer inn i butikken og vil reparere sin klarinett.
- Du oppretter kunden via telefon-nummeret hens og lagrer en ordre for "reparasjon av instrument".
Man velger ordremalen "Start serviceordre" idet man lagrer. - Ordremalen kjører umiddelbart etter lagringen ut to utskrifter:
- En etikett til å feste på klarinetten slik at den merkes og ikke blir borte.
- En "henteslipp" for kunden slik at de har et bevis på at de har levert inn et intrument. - Neste dag er det på tide å reparere litt på klarinetten og man bruker 2 timer og resevedeler for 300 kr på det.
Man henter opp ordre, legger inn to timers arbeid og delene man har brukt.
Denne gangen lagrer man ordren med ordremalen "Under arbeid", slik at ingen utskrifter kommer. - Den tredje dagen tester man klarinetten og om den er klar, så henter man opp ordren og lagrer den igjen.
Denne gangen under ordremalen "Klar for henting". - Denne ordremalen senderautomatisk både en epost og en sms til kunden om at klarinetten er klar for henting.
Man setter opp hva som skal skje i hver ordremal, så systemet kan tilpasses dine rutiner i din hverdag.